عبدالرحمان شرفکندی<هژار>
عبدالرحمان شرفکندی<هژار>

عبدالرحمان شرفکندی(به کردیعەبدولڕەحمان شەرەفکەندی) (زاده: ۲۵ فروردین ۱۳۰۰[۱] در مهاباد[۳]– درگذشت: ۲ اسفند ۱۳۶۹در کرج)، متخلص به هژار (بهکردیھەژار)، شاعر،نویسنده، مترجم،زبان‌شناس،[۴] محقق،اسلام‌شناس، مفسر وفرهنگ‌نویس کرد اهل ایراناست.

از کارهای برجستهٔ او ترجمهٔ کتاب قانون در طب بوعلی سینا از عربی به فارسی، ترجمهٔ منظوم رباعیات خیاماز فارسی به کردی و فرهنگ کردی‌فارسی هه‌نبانه بورینهاست. وی در سرودن شعر، تحت تأثیر شاعران برجستهٔ کرد مانند احمد خانی،وفایی، ملای جزیری و قادر کویی بود. هژار در جمهوری مهاباد به همراه ماموستا هیمن به‌عنوان شاعر ملیکردستان انتخاب شد. وی همچنین در جنبش آزادی‌خواهی کردستان عراقبه رهبری مصطفی بارزانینیز مشارکت داشت.

زندگینامه

تولد، کودکی و نوجوانی

عبدالرحمن شرفکندی در ۶ شعبان ۱۳۳۹ هجری برابر با ۲۵ فروردین ۱۳۰۰ نزدیک صبح در روزی بارانی در روستای طرغه از توابع بوکان به دنیا آمد. عبدالرحمن دوساله بود که دامان محبت مادرش را از دست داد و از همان آوان کودکی سختی و تلخی زندگی را تجربه کرد.[۳] پدر او بدین خاطر که شخصی مذهبی بود و علاقه‌ای که به عبدالرحمان سیوطی داشت نام او را عبدالرحمان گذاشت.[۱] وی فرزند حاجی ملا محمد بور بود.[۵] دوران کودکی و نوجوانی را در حوزه‌های دینی و علمی در زادگاهش سپری کرد و در اوایل جوانی بود که همراه خانوداه‌اش به روستای طرغه از توابع بوکان اقامت گزیدند.[۶] او مدتی نزد سید محمد، که طلبه جوانی بود، فرهنگ لغات عربی، معلقات سبع و لامیةالعجمطغرایی اصفهانی را فرا گفت و با نالی، شاعر معروف کرد، آشنا شد. در مسجد بازار مهاباد نزد ملاحسین مجدی قصیده بانت سعاد کعب بن زهیر و لامیةالعربابن وردی را آموخت. سپس به خانقاه شیخ برهان بازگشت و تا هفده سالگی برای فراگیری دانش به اکثر روستاها و شهرهای حوالی مهاباد سفر کرد. او از آنجایی که به شعر علاقه داشت، دواوین شعرای زیادی را خواند و اشعار زیادی از حفظ داشت.

نویسنده:کیهان کریمی

عبدالرحمن شرفکندی
ماموستا هژار در اوایل حکومت جمهوری مهاباد
زادروز ۲۵ فروردین ۱۳۰۰
۱۴ آوریل ۱۹۲۱
مهاباد، آذربایجان غربی، ایران
درگذشت ۲ اسفند ۱۳۶۹
۲۱ فوریه۱۹۹۱(۶۹ سال)
کرج، تهران، ایران
آرامگاه مقبرةالشعرای مهاباد[نیازمند منبع]
محل زندگی مهاباد، بوکان، عراق، لبنان، سوریه
ملیت  ایران
نام‌های دیگر ماموستا هژار، عزیز قادری[۱]
تبار کرد
پیشه نویسنده، مترجم، شاعر،اسلام‌شناس، مفسر، فرهنگ‌نویس
سال‌های فعالیت ۱۳۲۵ تا ۱۳۶۹
نقش‌های برجسته ترجمه کتاب قانون ابن سینا
حزب سیاسی تجدید حیات کردستان
دین اسلام
آثار هه‌نبانه بورینه، چیشتی مجیور، بو کردستان، ترجمه کتاب قانون ابن سینا،رباعیات خیام، شرفنامه بدلیسی، یک، جلوش بی‌نهایت صفرها و پدر، مادر! ما متهمیم دکتر علی شریعتی، آثارالبلاد و اخبارالعباد زکریا قزوینی، مم و زیناحمد خانی، تاریخ اردلان مستوره کردستانی و...[۲]
خویشاوندان ....
جایزه‌ها لوح تقدیر و نشان زرین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی[۲]



نظرات شما عزیزان:

محمد اذر
ساعت21:27---21 ارديبهشت 1394
کیهان گل دست مریزاد.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : ...